A lótuszvirág illata, vagy a mandragóra magok is ismertek voltak az ókori Egyiptomban a pszichedelikus hatásukról. Egy valószínűleg Kr. u. 2. századi alexandriai forrásokra visszanyúló 12. századból fennmaradt szír nyelvű orvosi kézirat „a folyamatos félelem és depresszió” kezelésére mandragóra magot tartalmazó orvosságot javasol. Modern kutatások atropin-, szkopolamin- és hioszciamin-tartalmat egyaránt kimutattak benne, ami az altató és hallucinogén hatást egyértelműen megmagyarázza.
Babilonban is ismertek voltak a különböző növényi eredetű gyógyszerek, amelyek használata összekapcsolódott a mágiával, a gyakorlói nagyrészt a káldeusok voltak. Az orvoslás, a mágia és a különböző pszichoaktív növények szintézise így jelent meg Babilonban: „Ha valakinek fekélye támad, és tűszerűen szúró fájdalmat érez, akkor ez egy halotti szellem keze műve: terebint, boróka, suadu, gyanta, galbanit, fehér hunyor, datolya …, ezt a tizenhárom növényt porrá töröd, és átszűröd …” (Haas, Volkert, 2019)
Természetesen a hellén világban is jelen volt a pszichoaktív szerekkel végzett mágia, a legnagyobb hatással a Delphoi jósda rendelkezett. Delphoit a világ köldökének is szokták nevezni, hiszen olyan jóslatok hangzottak el itt, amelyek meghatározták Európa, sőt az egész világ történelmét. Gondoljunk csak Oidipuszra, Szókratészre, vagy a Görög-Perzsa háborúkban betöltött szerepére! Tulajdonképpen ezek a jóslatok kötöttek össze olyan görög városállamokat, mint Athén, Spárta vagy Théba, hiszen Delphoi volt az egész Hellász vallási központja. A városban már Kr. e. 1400-tól létezett szentély, ekkor még Gaia földanya szentélyeként. Csupán a Kr. e. 8. századtól volt kizárólag Apollón istené. A Delphoiban tevékenykedő jósnőről, Pythiáról szóló legkorábbi feljegyzés a Kr. e. 6. századból való, a „Homéroszi himnuszok” néven ismert hexameteres költeményekből. A jósnő, akinek szűznek kellett lennie minden alkalom előtt böjtölt, a jóslat megkezdése előtt pedig rituális fürdőt vett. Ezután felült a bűzös gázokat árasztó szakadék felett felállított székre, egyik kezében egy tál tiszta forrásvízzel, a másikban pedig babérlevelekkel. Hogy Pythia mitől eshetett transzba, azt nem lehet pontosan megállapítani, az újabb kutatások, nem a barlangban feltörő gázok hallucinogén hatását, hanem az oxigénhiányos állapot miatti tudatmódosulást hangsúlyozzák (URL1). De az is lehet, hogy az egyik kezében lévő növény hatása okozta azt a transz állapotot, amely hatása alatt jövendőt mondott. Ennek a növénynek a leveleit égethette vagy rághatta, a leander (Nerium oleander), más néven babérrózsa az egyik lehetséges ilyen növény, amely az epilepsziás rohamhoz hasonló tünetek előidézésére képes. Az epilepsziát az ókori görögök „a szent betegségnek” tartották, ahogyan azt egy Hippokratésznek tulajdonított orvosi írás is tanúsítja – a hasonló tüneteket annak jeleként értelmezhették, hogy az illető az istenek szavát tolmácsolja.
De hogyan kapcsolódik Delphoi az Újszövetséghez? Az Apostolok cselekedete 16 – ban Pál apostol Filippiben jár, amikor egy lány a következő kijelentést teszi róla: „Ezek az emberek a magasságos Istennek szolgái, akik nektek az üdvösség útját hirdetik.” Ezt a kijelentést viszont az eredeti Ógörög szöveg alapján a Python szelleme által tette (URL2). Python szelleme által viszont a Pythiák jövendöltek, akik, mint már fentebb említettük a Delphoi jósdában tevékenykedtek. A történet folytatásából pedig kiderül, hogy Pál apostol ezt a jelenséget gonosz szellemi megnyilvánulásnak ítélte és kiűzte a lányból. Az Újszövetség egyértelművé teszi, hogy az Istennel való kapcsolatot csak Jézus Krisztusba vetett hit által lehet felvenni (János 10:9). Aki pedig önös érdekből, saját erőből, saját hasznára kívánja ezt megtenni, az ítélet alá kerül (Apostolok cselekedete 8:18-25).
Az Újszövetségben egyébként a varázslás, bűbáj fogalma, farmakia (φαρμακεία) háromszor fordul elő és nem kell nyelvésznek lennünk, hogy az említett fogalomban felismerjük a gyógyszer (farmako) alapjelentését. Csakhogy Pál apostol korában a tudományos gondolkodás hiánya miatt ezzel a fogalommal illettek, mindenféle varázsszer készítőt, akik pszichoaktív növények keveréke által, szerettek volna a természetfelettivel kapcsolatba kerülni. Ezeket a Galatabeliekhez írt levél (5:20-23) és a Jelenések könyve is elég radikálisan ítéli meg (22:15).
A fentebb felsorolt példákkal szemben fontos azt látnunk, hogy a Biblia alapján a papok, valamint a próféták sem használtak semmilyen tudatmódosító szert annak érdekében, hogy Isten üzenetét tolmácsolják a nép felé. A Templomban tevékenykedő papok még alkoholt sem fogyaszthattak (3Mózes 10:9). A próféták pedig annak érdekében, hogy Isten üzenetét minél tisztábban át tudják adni, ingerszegény közegbe vonultak, illetve gyakran böjtöltek is (Nehémiás 1:4, Dániel 9:3, Máté 4:2). A kábítószer elutasítására maga Jézus Krisztus mutatta a legkíválóbb példát, hiszen amikor mirhával kevert borral kínálták mielőtt megfeszíteték volna, ő elutasította azt. (Márk 15:23). Teljes józansággal vállalta a kínzó kereszthalált, hogy akik hisznek benne ne a drogfogyasztásba, hanem az ő feltámadásába vetett hitbe meneküljenek.
Világos tehát, hogy a Bibliai kultúrával érintkező civilizációkban az okkultizmus, a varázslás, a gyógyszerkészítés, és a transzcendens élmény szoros kapcsolatban volt egymással. Ezeket a praktikákat pedig a Kinyilatkoztatás egésze tiltja, és szigorúan elutasítja. Kijelenthető tehát, hogy aki pszichoaktív szert, drogot fogyaszt nem a Názáreti Jézus Krisztussal, Ábrahám, Izsák és Jákob Istenével kerül kapcsolatba, hanem minden bizonnyal egy másik szellemi valósággal, amely hosszútávon tönkreteszi a személyiségét.
Győri H. (2003). Tölts be száztíz évet a földön és tagjaid maradjanak erősek. Életmód és egészség az ókori Egyiptomban. Kritérion, Kolozsvár
Haas, Volkert (2019). Mágia és mitológia Babilonban. Démonok, boszorkányok és ráolvasópapok. L’Harmattan Kiadó, Budapest
Vassányi Miklós, Sepsi Enikő, Voigt Vilmos (szerk.) (2015). A spirituális közvetítő L’Harmattan Kiadó, Budapest
URL1: https://cultura.hu/kultura-plusz/mitol-esett-transzba-puthia/
https://ng.24.hu/kultura/2006/10/11/megfejtettek_a_delphoi_josda_titkat/
URL2: https://ujszov.hu/text?corpus=2&book=205&chapter=16&verse=1#!205016016000120
http://www.ujexodus.hu/tanulmany/onzo_ambicio
https://www.karizmatikus.hu/hitvedelem/tanitas-atyak-tanito-testverek/491-gondolatok-a-kabitoszerrl.html