Olvasási idő: 7 perc

A nemzetközi droglobbi és a hazai liberális drogaktivizmus találkozása – ezért kell felülvizsgálni a fővárosi drogstratégiát

Szerző
Drogkutató Intézet
Dátum
2024.09.26.
Tavaly év végén Budapest vezetése egy nyugaton már megbukott, drogliberalizációs trendeket tartalmazó fővárosi drogstratégiát fogadott el. Ideológiailag determinált, tudományosan nem alátámasztott program, amely keretében például a szórakozóhelyeken drogozó szobákat biztosítanának a kábítószerezni vágyó fiataloknak. Az új közgyűlésnek azonban lehetősége van visszavonni azt, így októberben kiderülhet, hogy az új, jellemzően Tisza Pártos képviselők folytatják-e a Gyurcsányék által elindított drogpárti politikát Az egész mögött egy külföldről finanszírozott hazai drogaktivista hálózat sejlik fel, amely bekebelezte a fővárosi baloldalt is. Elemzésünkben bemutatjuk a Karácsony-féle fővárosi drogcsapat legfontosabb szereplőit, illetve felhívjuk a figyelmet a szakmai visszáságokra. 

Összefogott a nemzetközi drogpropaganda hálózat a magyar drogaktivistákkal. Karácsonyék pedig teret adtak nekik.

A Budapesti drogstratégia kialakításában – ahogy, az a dokumentumból is kiderül – jelentős szerepet játszott Sárosi Péter, akit egyébként korábban laikus történészként tették meg a hazai drogpropaganda ügyeletes arcává. Saját bevallása szerint annak a TASZ-nak volt a drogpolitikai programvezetője, amelyről több esetben kiderült, hogy nemzetközi forrásokból igyekszik befolyásolni a magyar belpolitikát. Sárosinak egyébként egyenes bekötése van az ellenzéki médiába is: a 444.hu-n publikálja drogpropaganda tartalmait.

Sárosi mellett megjelenik Kardos Tamás neve is a drogstratégia anyagában. Kardos a TASZ honlapján jelenleg is drogjogi szakértőként van feltűntetve. A fővárosi drogcsapat tagja Dr. Fazekas Tamás is, aki korábban a magyar drogaktivizmus egyik legismertebb politikai képviselőjének, Juhász Péternek volt az ügyvédje.

A fővárosi drogcsapatban szerepet vállal még Sokacz Anikó is, annak a Horváth Csabának mszp-s képviselője, aki ellen a Központi Nyomozó Főügyészség korrupciós bűncselekmények miatt vádat emelt.

A stratégia létrejöttét egy „független” felmérés készítette elő, amelyet a Magyar Addiktológiai Társaság (MAT) jegyez. Ez azért is érdekes, mert a MAT vezéremberei egyébként résztvesznek a fővárosi drogcsapatban. A MAT elnöke az a Szemelyácz János, aki hosszú évtizedek óta szorosan együttműködik Sárosival. A felmérésben és az anyag kidolgozásában oroszlánrészt vállalt Felvinczi Katalin, aki a MAT főtitkára. A Karácsony-féle drogcsapat tagja Nyíri Noémi és Szécsi Judit is, akik nemmellesleg a MAT elnökségi tagjai.

A fővárosi drogcsapat terve: Tűcsere-program, bulikon tabletta bevizsgálás és elkülönített drogozó szobák

Az elmúlt évtizedet liberális drogpropagandának legjava, amit a Karácsony-féle fővárosi drogcsapat összeállított Budapestnek. A stratégiáról és a hozzá tartozó munkatervről általánosan elmondható, hogy inkább ideológiai pamflet, mint sem valós terv. Ennek két oka van: teljes szakmai és közigazgatási fókuszvesztés, valamint a megvalósítandó, lényegi konkrétumok nélkülözése.

A szakmai iránytévesztés már rögtön a stratégia legelején megjelenik:

Jelen stratégiai dokumentumban tehát számos helyen nemcsak az illegális szerhasználattal összefüggő problémákra és azok kezelésének lehetséges formáira térünk ki, hanem foglalkozunk a legális szerekkel is, különösképpen az alkohollal, helyenként a viselkedési addikciókkal (pl. okos eszközök addiktív használatával, az internet problémás használatával).

A fővárosi drogcsapat drogstratégiájában lényegében egy lapon kezelik a problémás internethasználatot, az okoseszközök addiktív használatát, az alkoholt és a kannabisz vagy a heroinfogyasztást. Ez egy bevett drogliberalizációs-érv. Hiszen, ha szabad okostelefonokat használni és szabad alkoholt fogyasztani, amely tevékenységek legálisak, akkor ugyan miért ne lenne szabad rekreációs céllal elszívni egy-egy füvescigit. Szakmailag azért tekinthető teljességgel tévútnak a megközelítés, mert olyan tág problémakategóriákat ölel fel a stratégia, amelyre nem lehet egyenválaszokat adni. Ráadásul a problémaforrások és az esetleges megoldásmódok, valamint az érintettek köre az egyes kategóriáknál teljesen eltérnek.

A közigazgatási fókuszvesztés pedig ott jelenik meg, hogy a drogstratégia nem veszi megfelelően figyelembe azt a tényt, hogy vannak olyan szabályozási szintek, amire a fővárosnak nincs ráhatása. Egy fővárosi stratégiában, még ajánlás szintjén sem jelenhetnének meg olyan állítások, amelyek ellentmondanak a felsőbb (állami vagy EU-s) szintű jogszabályoknak. Ha főváros meg szeretné oldani az egyre súlyosbodó budapesti drogkáoszt, akkor figyelembe kell vennie, hogy milyen jogi lehetőségei vannak és ezen lehetőséget kihasználva kell felépítenie a stratégiát.

Ha kivesszük a stratégiából azokat az elemeket, amelyeket a karácsony-féle drogcsapat megvalósítana Budapesten, de az állami szabályozások miatt nincs rá lehetősége, akkor az egész stratégiából nagyon kevés dolog marad. A drogstratégiához tartozó munkatervben csupán annyi, hogy felállítanak 5 munkacsoportot. A teljesség igénye nélkül bemutatnánk egyet és a munkacsoporthoz rendelt feladatokat.

  1. Meg kell szervezni egy találkozót.
  2. Műhelybeszélgetést kell szervezni a hajléktalan szerhasználók ellátásának témájában. Az, hogy kinek és milyen céllal nem derül ki.
  3. Biztonságosabb éjszakai élet témában szakmai műhelybeszélgetést kell szervezni.
  4. Össze kell gyűjteni olyan kiadványokat, amelyek a lakosság ártalomcsökkentésről szólnak. Ez egyébként nem rossz, hiszen mai napig rengeteg – a tudományos eredményeket nélkülöző – kiadvány terjeng.
  5. Támogatni kell a Fővárosi Drogstratégia ártalomcsökkentés pillérjével kapcsolatos feladatokat. Az, hogy a támogatás alatt mit értenek nem derül ki.

Továbbá semmilyen határidőt nem tartalmaz a munkaterv és ami szembetűnő, semmilyen költségvetést. Habár azt írják, hogy mindenki, aki ezen dolgozott ingyen végezte a munkáját, arról nincs szó, hogy egyébként a stratégiakészítés (pl. stratégia megalapozásául szolgáló tanulmány), illetve a megvalósítás mennyibe kerülne. Elmondható, hogy a munkacsoportok felállítása teljesen felesleges bürokratikus eszköz, ha nincs felhatalmazásuk, valós tervük és ehhez tartozó költségvetésük. Mit várunk egy-egy workshoptól? Semmit.

Vizsgáljuk azonban meg, hogy milyen drogmegelőzéssel kapcsolatokat sorol fel a Karácsony-féle fővárosi drogcsapat ebben a dokumentumban.

  1. Vizsgálja meg azon – az Európai Unió drogstratégiájában is felsorolt – jó gyakorlatok adaptálásának lehetőségét, amelyek a tudományos bizonyítékok szerint alkalmasak a szerhasználat ártalmainak csökkentésére, de Magyarországon még nem alkalmazzák őket. Így például a drogbevizsgáló programok, a felügyelt szerhasználói helyiségek, a naloxon disztribúciós programok bevezetésének lehetőségeit.

A drogbevizsgáló programok azt jelentik, hogy egyes bulikon vagy akár ezektől függetlenül is a szerhasználónál meglévő tablettát egy labor ingyenesen bevizsgálja és tájékoztatást ad arról, hogy pontosan mi van abban a tablettában. Majd ezt követően visszaadja a szerhasználónak. Az ilyen programok amellett, hogy normalizálják az illegális drogok fogyasztását, meglehetősen megtévesztőek, hiszen attól, hogy a tablettában lévő szerek „tiszták”, nem azt jelenti, hogy biztonsággal fogyaszthatóak. A felügyelt szerhasználói helyiségek pedig olyan helyek, ahol a fogyasztó biztonsággal, különböző orvosi vagy ápolói támogatás mellett tud drogot fogyasztani. Mindkét példa egyenlő a drogfogyasztás támogatásával és a drogliberalizáció melletti érvek megerősítésével.

  1. Növelni kell a drop-in, a tűcsere, a HIV/hepatitis C szűrés és tanácsadás, az utcai megkereső programok lefedettségét és beágyazottságát az egyes lakóközösségekben, és támogatottságát a kerületi önkormányzatok részéről.

Az anyag több helyen is érvel a tűcsere-program mellett, annak ellenére, hogy nem megoldja, hanem konzerválja a problémát és a lakosságban ellenérzést szül. Az ilyen helyiségek koncentrálják a drogfogyasztókat és terjesztőket, a bűnözést és a környezet tisztaságának és épségének teljes felszámolását.

Karácsony Gergely-féle fővárosi drogcsapat stratégiáját vissza kell vonni, a Drogkutató Intézet vállalja, hogy segít elkészíteni egy szakmai és tudományos alapokon nyúgvó stratégiát

San Francisco, Toronto, London, Berlin. Mindenhol kiderült, hogy a drogliberalizáció komoly társadalmi kríziseket okoz. Nem csak a drogfogyasztók számát növeli, hanem szűkebben és tágabban vett közösségeik életét is tönkreteszi. A nemzetközi drogpropaganda hazai drogaktivistái már több évtizede próbálják Magyarországon is érzékenyíteni az állampolgárokat ezen drogliberalizációs tervekkel kapcsolatban. A fővárosi drogstratégia az elmúlt 14 évben az első olyan dokumentum, ahol ezen drogaktivisták ténykedése révbe ért. Láthatjuk, hogy a baloldali politikai erők mit tennének Magyarországon, ha kormányzati szerepbe kerülnének.

  1. októberében elkezdi munkáját az új fővárosi közgyűlés. Több olyan politikus is mandátumot szerzett, akiket eddig nem ismert a nagyközönség. Kötelességünknek érezzük, hogy felhívjuk a döntéshozók figyelmét arra, hogy Budapestnek egy megvalósíthatatlan, tudományos és szakmai eredményeket nélkülöző drogstratégiája van. Ezzel nem lehet megvédeni a Budapestieket. A stratégiáját pedig jellemzően olyanok készítették el, akik az elmúlt évtizedben konzekvensen kiálltak a drogliberalizáció eszménye mellett. Arra kérjük tehát a főváros új képviselőit, hogy:
  • Azonnali hatállyal vonják vissza a drogstratégiát és a hozzá tartozó munkatervet.
  • A munkacsoportok munkáját függesszék fel.
  • A fővárosi drogstratégiát szakmai- és tudományos alapokon kell elkészíteni, nem pedig politikai aktivisták bevonásával.

A Drogkutató Intézet vállalja, hogy koordinálja ezt a folyamatot.

További elemzéseink, amelyek érdekelhetik

2020.10.21
6 perc olvasási idő
Dizájner drogok használatának szankcionálása Magyarországon
Az elúlt tíz év büntetőjogi reakciói
2020.10.21
3 perc olvasási idő
Kérsz egy slukkot? – ez vár rád, ha drogot találnak nálad!
A kábítószer használat szankcionálása 
2020.10.17
8 perc olvasási idő
Hogyan érhetjük el a megváltozott tudati állapotot szermentesen?
A megváltozott tudati állapotok jelenségvilága végtelenül gazdag, érdemes megismerni, azonban fontos tisztában lennünk vele, hogy ez szerhasználat nélkül is elérhető!