Olvasóink jelezték az elmúlt időszakban, hogy Amerikáról soha nem beszélünk, amikor a marihuána legalizációjáról van szó, pedig ott mennyire jól bevált ez a folyamat. Nézzük meg tehát, mi történt múlt héten Amerikában, amikor Biden elnök bejelentette a marihuána átsorolásáról szóló törvényjavaslatát a veszélyességi lista I. csoportjából a III.-ba.
Ted Cruz texasi szenátor (R-TX) a május 22-i Kereskedelmi Szenátusi meghallgatáson kritizálta a Biden által javasolt kannabisztörvény módosítást, amely a marihuánát az I. kategóriából a III. kategóriába sorolná át. A bírálatában arra hivatkozott, hogy amióta legalizálták a marihuánát Amerika több államában, nőtt a járművezetés során bekövetkezett sérülések és halálozások száma.
A Senate Commerce Subcommittee on Surface Transportation, Maritime, Freight and Ports – Felszíni Közlekedési, Tengeri, Teherfuvarozási és Kikötői Kereskedelmi Szenátus Albizottsága – előtt felszólaló Cruz számos szállítással kapcsolatos aggályt is felvetett, amelyek nem voltak jellemzőek a marihuána legalizálása előtti időszakban.
„Egy másik figyelemre méltó probléma a kábítószer hatása alatt történő vezetés” – mondta a nyilatkozatban. „Egy 2022-es kutatási tanulmány megállapította, hogy 2009 és 2019 között a rekreációs célú marihuána legalizálása a sérüléses balesetek 6,5 százalékos, a halálos kimenetelű balesetek 2,3 százalékos növekedésével volt összefüggésben”.
„És a Biden-terv ahelyett, hogy családjaink biztonságának megőrzésén dolgozna az utakon való közlekedéskor, elrendelte, hogy a marihuánát átsorolják a lista I. helyén szereplő anyagokból a lista III. csoportjába” – folytatta. „Az American Trucking Association pillanatok alatt reagált erre a hírre egy levélben, amelyben kiemelték, a marihuána átütemezése anélkül, hogy egy komolyabb tesztelési időszakon esne át, súlyos problémákat okozna azokban az iparágakban, ahol kifejezetten fontos a biztonság betartása”.
A meghallgatáson az American Automobile Association (AAA) képviselője azt vallotta, hogy az elmúlt néhány évben valóban azt tapasztalták a sofőrök egy részénél, hogy kannabisz fogyasztása után fokozott veszélynek tették ki magukat és másokat is a közúti közlekedés során. „Az AAA kutatása – mondta Jake Nelson, a cég közlekedésbiztonsági és kutatási igazgatója – kimutatta, hogy míg a vezetés általánosságban csökkent a COVID-19 világjárvány idején, de amióta az emberek visszatértek a vezetéshez, és megnőtt a marihuánát fogyasztó sofőrök száma, a vezetés kockázatosabbnak tűnik az átlagosnál. Országos szinten a járművezetők elismerték, hogy a kannabisz használatot követő egy órán belül rendszeresebben hajtottak végre szabálysértést, mint például a gyorshajtás, vagy a piros lámpánál való áthaladás. A legriasztóbb az volt, hogy saját bevallásuk szerint 24 százalékkal nőtt az ittas vezetések száma.” Ez utóbbi adat mögött valószínűleg a kábítószer okozta tompulás, azaz a veszélyérzet csökkenése áll.
A Biden terv „kábítószer-cárja” – szerk. Rahul Gupta – a május 22-i héten kijelentette, hogy az Igazságügyi Minisztérium átsorolási döntése „tudományos megállapításokon és bizonyítékokon alapul,” hozzátéve, hogy a változtatás enyhíteni fogja a kannabisz használatának kutatási korlátozásait a „krónikus betegségek, krónikus fájdalom és olyan betegségek, mint a rák” kezelésének esetében. Azt is hibásan javasolta, hogy az átsorolás a III. kategóriába lehetővé tenné, hogy az orvosok írják fel a marihuánát.
A Kongresszusi Kutatási Szolgálat (CRS) a hónap elején közzétett jelentése szerint az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóságnak (FDA) további lépésekre lesz szüksége, mielőtt a marihuánatermékek vénykötelesek lesznek. A CRS azt is megjegyezte, hogy az átütemezés nem legalizálná a kannabiszt, és nem tenné elfogadottá az államilag szabályozott piacokat – beleértve az orvosi marihuánarendszereket is – a szövetségi törvények tekintetében.
Amikor Joe Biden elnök a május 22-i héten bejelentette a marihuána átsorolásáról szóló törvényjavaslatot, és ezzel elindította a nyilvános konzultációs időszakot a témában, úgy jellemezte a tervét, hogy az összhangban van azon meggyőződésével, miszerint senkit sem szabad börtönbe zárni kannabiszbirtoklás miatt. Viszont törvényileg ez nem tud működni, mert szövetségi szinten továbbra is illegális maradna a marihuána birtoklása.
Mindeközben New York-ban elkezdte meghozni első valós hatásait a marihuána legalizálása. Ugyanis a Cannabis Agency – Marihuána-Szabályozó Hatóság – teljes vezetése lemondott május 24-én, a Kathy Hochul kormányzóval már egy ideje, a marihuána legalizációjáról folytatott viták miatt.
„Vonakodtam megírni ezt az e-mailt a munkám és a csapat iránti mély kapcsolat és elkötelezettség miatt. Bár azt terveztem, hogy kitöltöm a mandátumom hátralévő részét, már nem bízom abban, hogy képes vagyok ellátni a munkámat és hatékonyan vezetni ezt a csapatot a jelenlegi körülmények között.” – írta Chris Alexander, a Cannabis Agency 2021 szeptemberében kinevezett vezetője a THE CITY által megszerzett e-mailjében.