Magyarországon 2022-ben az eddigi legmagasabb arányt érte el a kábítószer hatása alatt közlekedő sofőrök száma. Az ORFK (Országos Rendőr-főkapitányság) legfrissebb adatai alapján tavaly összesen 1039 gépjárművezetőt állítottak elő, akik kábítószer hatása alatt vezették járművüket – közölte a vezess.hu. Különösen aggasztó, hogy a legnagyobb növekedést a 14 és 17 év közötti korosztályban tapasztalták, és ezek az adatok csupán a jéghegy csúcsát jelentik.
Az ORFK-tól származó statisztikák szerint a 14 és 17 év között bódultan lekapcsolt járművezetők száma növekedett a legnagyobb mértékben. Az nem derült ki, hogy az elfogott tinédzserek között mennyi volt a jogosítvány nélküli autóvezető, és mennyien közlekedtek valamilyen motorral hajtott kétkerekűvel.
Az alábbi ábrán látható, hogy az elmúlt három évben milyen arányban oszlott meg a rendőrség által igazoltatott, drog hatása alatt vezetők aránya és életkora. Ezek az adatok – bár hivatalos statisztikaként szolgálnak – csupán a jéghegy csúcsát jelentik, és nem tükrözik a teljes valóságot.
Forrás: https://www.vezess.hu/magazin/2023/09/26/rekord-bedrogozott-jarmuvezetok-szama/
Az emelkedő számok azt sugallják, hogy a fiatalkorúak kábítószerrel való közlekedésének problémája növekszik. Ennek hátterében számos tényező állhat, például a könnyen hozzáférhető illegális szerek, a fiatalabb generációk körében elterjedt droghasználat és a közösségi nyomás is. Ami az első használat idejét illeti, különösen aggasztó jelenség tapasztalható az elmúlt években Magyarországon: egyre több 13 és 14 éves fiatal tesz kísérletet pszichoaktív anyagok fogyasztására. Az adatok alapján egyértelmű, hogy szükség van további intézkedésekre a kábítószerrel való közlekedés visszaszorítása érdekében. Elengedhetetlen az oktatás és a tudatosság növelése a kábítószer használatának veszélyeiről és következményeiről, különösen a fiatal korosztályok körében. Emellett erősített rendőri ellenőrzések és szigorúbb büntetések is szükségesek azoknak a sofőröknek az eltávolításához az utakról, akik kábítószer hatása alatt vezetnek.
Ellenőrzési nehézség
Míg az alkoholos állapotban történő vezetés megállapítása viszonylag egyszerű, addig sok pszichoaktív szer szerepét nem lehet egyértelműen meghatározni a balesetekben. A drogtesztek többsége csak a kábítószerek vagy metabolitjaik (bomlástermékeik) jelenlétét tudják kimutatni a szervezetben, de azt nem, hogy a baleset időpontjában a hatása alatt volt-e az illető. A nyáltesztek Magyarországon még nem használatosak, ami nagyon megnehezíti a kábítószert fogyasztó sofőrök ellenőrzését. A járművezetőket (vér- vagy vizeletmintából) tesztelhetik, ha fennáll a gyanú, hogy a sofőrök egészségkárosodást szenvedtek, és az alkoholteszt negatív lett. Erre nagyon ritkán kerül sor, és szúrópróbaszerű elemzéseket sem végeznek, részben a toxikológiai vizsgálatok költségei miatt.
Kockázatok az egyénre és a társadalomra nézve
Azok az egyének, akik drogfogyasztás után vezetik járművüket, különösen veszélyesek. Felelőtlen magatartásuk következtében nem csupán önmagukat veszélyeztetik, hanem a társadalom többi tagjának testi épségét és életét is. Amikor valaki szándékosan vagy önhibáján kívül közlekedési balesetet okoz, az nem csak a közlekedési biztonságot veszélyezteti, hanem megsérti az élet és testi épség védelméhez kapcsolódó társadalmi érdekeket, valamint veszélyezteti a vagyonbiztonságot is. A drogok és bizonyos gyógyszerek hatására a vezetők ítélő- és vezetési képessége, figyelme megváltozik. Sok gyógyszer hatása alatt veszélyes autót vezetni, még akkor is, ha azokat az orvos írta fel. Néhány fájdalomcsillapító vagy nyugtató például extrém álmosságot vagy szédülést okozhat, melyek súlyosan befolyásolják a vezető képességeit. A szerek hatása alatt gyakran nehéz pontosan felmérni a távolságokat és a közlekedési helyzeteket. Az ilyen állapotban vezetők reakcióideje lassul, döntéshozatali képességük sérül, ami növeli a balesetek esélyét. Emellett a kábítószer-használat utáni közlekedés illegális, súlyos jogi következményekkel járhat, amelyek közé tartozik a jogosítvány elvétele, büntetőjogi eljárás és a bírságok.
Felhasznált források
- Forensic Science International (2022) László Institóris, Előd Hidvégi, Katalin Kovács, Ákos Jámbor, Adrienn Dobos, Ferenc Rárosi, Gábor Süvegh, Tibor Varga, Éva M. Kereszty: Drug consumption of suspected drug-influenced drivers in Hungary (2016–2018), https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379073822001554?ref=pdf_download&fr=RR-2&rr=810c0ed26c3c5a72
- Rekordot döntött a drogos sofőrök száma itthon, https://www.vezess.hu/magazin/2023/09/26/rekord-bedrogozott-jarmuvezetok-szama/
- Road Safety Report 2021 Hungary (International Transport Forum), https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/hungary-road-safety.pdf
- Tények és számok, Nemzeti Drog Fókuszpont – Kábítószer-bűnözés, https://drogfokuszpont.hu/szakteruleteink/kabitoszer-bunozes/kabitoszer-bunozes-tenyek-es-szamok/