Nem lett volna érdemes kicsit lejjebb adni a liberális vágyálmokból, és konszenzusos, végrehajtható, finanszírozható stratégiát és cselekvési tervet kidolgozni, és annak elfogadását és végrehajtását az újonnan felálló testületre bízni? A budapestiek, beleértve az itt élő szerhasználókat is, érdeke minden bizonnyal ez lett volna.
Lassan vége a nyárnak és mindenhol elkezdődik a munka. Így lesz ez az önkormányzatoknál is, azonban ez egy kicsit más szezonkezdet lesz, mint általában. Október 1-én állnak fel a nyár elején megválasztott testületek és kezdik el a munkát. Van ahol a régi vezetés kapott újra bizalmat és van ahol új összetételű testület, új polgármesterrel vág bele a következő ciklusba. A Főváros esetében kicsit ez is, az is igaz. Az eddigi főpolgármester bizalmat kapott ugyan, szűk többséggel, azonban a testület összetétele alaposan megváltozott. De nem csak, hogy megváltozott, hanem láthatólag patthelyzet alakult ki. Egyelőre senki senkivel nem akar összefogni, maximum ügyek mentén, egyes döntések esetében. Csakhogy ez a módszer nem mindig működik, egy hosszabb távú stratégia esetében pedig biztos, hogy életképtelen. Továbbá ezzel a felállással vajmi csekély esélye maradt, hogy Budapest csődközeli helyzetét megmentsék, pedig egy valamirevaló stratégia végrehajtása mindenképpen pénzbe kerül, amit nem lehet a város üzemeltetési, működtetési költségeiből lefaragni.
Mi kifejezetten a fővárosi drogstratégia szempontjából vizsgáljuk meg a kérdést. A stratégiát 2023 decemberében, az utolsó közgyűlésen fogadta el a testület, a jegyzőkönyv szerint egyhangúlag, ami azért sántít, mert a Fidesz-KDNP képviselői nem voltak bent a teremben. Így az anyag a balliberális politikai erők és a mögöttük álló drogliberalizációs lobbi érdekei mentén született. Az egyetlen, hivatalból bevont és nem a liberalizációs lobbihoz tartozó szakember, a BRFK vezetője, aggályainak és kritikájának hangot is adott. A stratégia „a jelenlegi szigorú, a büntetőjogi tiltást középpontba helyező megközelítés felülvizsgálatára szólít fel, és jelentős befektetéseket szorgalmaz a megelőzés, a kezelés és az ártalomcsökkentés terén.” Azonban mint már említettük a Főváros csődközeli helyzetben van gazdaságilag. Ezért az alkotók átvágják a gordiuszi csomót azzal, hogy a Nemzeti Drogellenes Stratégia irányaival homlokegyenest ellenkező javaslataikat a kormánnyal fizettetnék ki. Ahogy megfogalmazzák: „Mivel állami források, koordináció nélkül nem lehetséges jó drogpolitika, és az önkormányzat korlátozott lehetőségekkel rendelkezik, a fővárosi drogstratégia számos javaslatot megfogalmazott a kormányzat számára is.”
Ennél már csak a több éves stratégiához illesztett cselekvési terv az, ahol még jobban kilóg a lóláb. A 2024-es cselekvési tervet, nem sokkal a választások előtt (a kampány miatt az utolsó hónapban szokás szerint nem hívnak össze közgyűlést), idén április 2-án fogadta el a Budapesti Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (BKEF). A dokumentum 2024. 03. 01 és 2025. 02. 28 közötti időszakra ír elő tevékenységeket. A Cselekvési Tervben foglalt tevékenységek három fő kategóriára oszlanak:
- információcsere a szakma és a lakosság között,
- szolgáltatási kataszter felállítása, amiben áttekinthetővé válnak a fővárosban szolgáltatást nyújtó szervezetek, valamint az elérhető szolgáltatások és programok,
- együttműködések segítése és kialakítása az ellátórendszerben.
Már itt van egy olyan érzése az embernek, hogy az alkotók ebben az esetben is a régi módszert követték, ha nem tudsz, vagy nem akarsz valamit megoldani, hozz létre egy bizottságot. A cselekvési terv 5 nagy csoportban 23 intézkedést tartalmaz, amiből a dokumentum szerint mindössze 2(!) rendelkezik forrásigénnyel. A többi között olyanokat olvashatunk, mint:
Témajavaslatokkal és meghívottakkal kapcsolatos javaslatokkal segíti a szakmai és szakmaközi konferenciák, workshopok szervezését
A Fővárosi Drogstratégia Kínálatcsökkentési pillérében a Budapesti Rendőrfőkapitányságot (a továbbiakban: BRFK) érintő javaslatok áttekintése, különös figyelemmel a BRFK és a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság együttműködésének felülvizsgálatára.
A Fővárosi Drogstratégia megvalósításának értékelésével kapcsolatos feladatok támogatása, az indikátorok meghatározása után részletes javaslat kidolgozása a szükséges értékelési tevékenységre.
Ezek azok a feladatok, amelyek tényleg egyszerűen kipipálhatóak és majd lehet jelenteni, hogy a cselekvési tervet majdnem teljesen megvalósították. De csak majdnem. Ugyanis az a két tevékenység, ami forrást is igényelne, kiegészítést is kapott, amiben szó szerint a következő mondat szerepel: „(…) megvalósítása csak fővárosi vagy kerületi források bevonásával lehetséges. Ezen források rendelkezésre állását a Fővárosi Önkormányzat jelenleg biztosítani nem tudja.”
Az is óriási kérdés, hogy a fővárosi önkormányzat közgyűlése mikor tud felállni, mikor tudnak vezetőket, cégvezetőket, intézményvezetőket választani, akik közül többen a BKEF tagjai és ők mikor tudják elkezdeni a munkát. Mindenesetre az október 1-i dátumhoz képest is, mindössze 5 hónap állna rendelkezésre a 23 intézkedés végrehajtására, beleértve a karácsonyi leállást is. A patthelyzet és a tapasztalatok azonban azt sejtetik, hogy az az öt hónap jó, ha kettő lesz. Nem lett volna érdemes kicsit lejjebb adni a liberális vágyálmokból, és konszenzusos, végrehajtható, finanszírozható stratégiát és cselekvési tervet kidolgozni, és annak elfogadását és végrehajtását az újonnan felálló testületre bízni? A budapestiek, beleértve az itt élő szerhasználókat is, érdeke minden bizonnyal ez lett volna.
Forrás:
https://drogriporter.444.hu/2023/12/13/elfogadta-a-fovaros-az-uj-drogstrategiat
https://tasz.hu/cikkek/elfogadtak-a-fovarosi-drogstrategia-2024-es-cselekvesi-tervet/