Absztrakt
A tanulmány bemutatja a román hatóságok törekvéseit és határozatait a kábítószerek fogyasztásának csökkentéséért folyó harcban. Romániában sajnos jelen van a droghasználat, de az ország megteszi a tőle telhetőt, hogy megszabaduljon tőle. Ez egy kemény küzdelem rengeteg következménnyel és sorsfordító döntéssel, de az utóbbi években csökken a szerhasználók száma és növekedik az olyan specializált helyeké, amelyek azok számára vannak fenntartva, akik szembe akarnak nézni a függőségükkel. A Romániában használt legnépszerűbb kábítószerek mellett ez a tanulmány bemutatja a droghasználat nem és életkor szerinti alakulását és azt, hogy mely drogokat használják gyakran a nők és melyeket a férfiak. Mindemellett információkat közöl a kábítószer-ellenes küzdelemben szerepet játszó programokról, kormány határozatokról, a határozatok magyarázatáról és a védekezés céljából végrehajtott intézkedésekről.
1. Románia helyzete a kábítószerek ellen folyó küzdelemben
Románia az Európai Unió tagállamaival együtt fokozatosan meghonosította a kábítószer-kereskedelem és fogyasztás megelőzését és leküzdését szolgáló jogi keretek és nemzeti intézményi keretek felépítését és megszilárdítását célzó jogalkotási intézkedések együttesét. Így az ország jelentős fejlődést ért el a jelenség ellen folytatott harcban és jelenleg egységes és koherens nemzeti szabályozással rendelkezik, ami megfelel a jelenlegi európai és nemzetközi standardnak. Az ország szabályozni kívánja az operatív rendelkezések jövőbeni végrehajtását, amelyet az UNGASS-t követő 2016. évi eredmények dokumentumai tartalmaznak.
A Nemzeti Drogellenes Ügynökség, mint a Nemzeti Drogellenes Irányelv Koordinátora 2018-ban különböző közpolitikai dokumentumokat dolgozott ki és hajtotta végre a benne leírtakat, együttműködve más felelős nemzeti hatóságokkal. A legfontosabb a Nemzeti Drogellenes Stratégia végrehajtása volt 2013 és 2020 között.
Az átlag populációban 11,9% az életükben legalább egyszer illegális kábítószert fogyasztók elterjedtsége (életprevalencia). Ugyanezen fogyasztási típus elterjedtsége 6,7% volt a múlt évben.
Ha kivesszük a vény nélkül kapható gyógyszerfogyasztást a felmérés eredményeiből, akkor a prevalencia 10,7% kísérletezés céljából való fogyasztás (LTP) esetén, 6% nem régi használat (LYP) és 3,9% jelenlegi használat (LMP) esetén. A férfiak a nőknél nagyobb hányadban használnak kábítószereket, férfiak esetén a múlt évben a droghasználat életprevalenciája 14,6% volt és 8,3% használta az adott évben. Ezzel ellentétben nők esetében a droghasználat életprevalenciája 6,9% volt, miközben 3,8%-uk használt valamilyen kábítószert az előző évben.
Ha az életkort vizsgáljuk a legmagasabb értékű prevalencia, eltekintve a vizsgált időtartamtól, 15 és 34 éves kor között mérhető, amely alátámasztja más kutatások eredményeit, miszerint ez a drogfogyasztás tekintetében legnagyobb kockázati besorolású korosztály: az adatok külön-külön 16,9% (LTP), 10% (LYP) és 6,6% (LMP). A felnőtt populációban (35-44 év) a drogfogyasztás prevalenciája háromszor alacsonyabb: 4,7% kísérletezés céljából való fogyasztás, 2,1% nem régiben fogyasztott és 1,3% jelenlegi fogyasztó. Más tanulmányokkal összehasonlítva növekedés figyelhető meg mindhárom csoport esetén. A trendbeli különbségek az új pszichoaktív szerek iránti érdeklődés újjáéledésével és a kannabiszhasználat átalakulásával magyarázhatók. A kannabiszhasználat Európai vonatkozásban ugyan a legalacsonyabb az országban, de folyamatosan emelkedő tendenciát mutat.
2. Gyakori kábítószerek Romániában
2.1. Kannabisz
Továbbra is a leggyakrabban fogyasztott kábítószer Romániában az iskolások körében. Országos szinten a kannabisz maradt úgyszintén a legtöbbször lefoglalt drog és a lefoglalások száma 2019-ben volt eddig a legmagasabb. A kábítószer-használat miatt történő ellátásba vétel tekintetében a kannabisz áll az első helyen és még több szolgáltatásra van igény (a helyzet 2014 óta, a Büntető Törvénykönyv hatálybalépése óta regisztrálva van).
2.1.1. Kannabiszhasználat az átlag populációban
Az átlag populáció szintjén a kannabiszhasználat életprevalenciája 6,1%. A múltévi kannabiszhasználat előfordulása 3,5%.
2.1.2 Kannabiszhasználat az iskolások között
A legutóbbi ESPAD adatok szerint a 16 évesek 8,7%-a használt kannabiszt már életében, 7,2% használt a múlt évben és 3,3%-uk szívott marihuánát vagy hasist az előző hónapban. 2019-ben a fiúk között jóval magasabb volt a kannabiszhasználat prevalenciája a lányokkal összehasonlítva mindegyik vonatkozó periódusban. Fiúk esetében a kannabiszhasználat előfordulása 9,8% volt 16 éves korukat megelőzően, míg ez a szám lányok esetében 7,6%. Az elmúlt évben a kannabiszfogyasztás 8,2% volt a fiúk körében, míg a lányok körében ennek a prevalenciájának az értéke 6,4% volt.
2.2 Stimulánsok
A stimulánsok elérhetők a román drogpiacon, ilyen például a kokain, az amfetamin és az ecstasy. A dokumentált elérhetőség tekintetében a stimulánsokat nehezen lehet beszerezni mind az általános, mind az iskolai népesség körében.
Stimulánsok használata az átlag populációban
Az ecstasy esetében a népesség 1%-a vallotta be 15 és 64 éves kor között, hogy használta ezt a típusú kábítószert legalább egyszer életében, miközben a válaszadók 0,5%-a fogyasztott ecstasy-t a múlt évben.
Az ecstasy fogyasztás előfordulása az utóbbi 12 hónapban és az utóbbi 30 napban alacsony volt és a lakossági felmérések a kannabisz kivételével csak kis számú kábítószer használót tartanak számon.
2.2.1. Kokain
A kokain előfordulása harmadikként regisztrált a tiltott kábítószerek „osztályozásában”. Így a 15 és 64 éves kor közötti átlag populáció 1,6%-a fogyasztott már kokaint és 0,5%-a a válaszadóknak jelenleg is használ. Kísérletezési célú fogyasztás esetén a férfiak százalékos aránya duplája a nőkének (2,1% és 1%), a nem régi és jelenlegi drogfogyasztás esetében pedig a férfiaké másfélszerese a nőkének a múlt évet tekintve.
2.3. Heroin
Az átlag populáció szintjén a heroin életprevalenciája 0,9%-on azonosított. A múlt évi heroin fogyasztás 0,3%, miközben a múlt havi fogyasztás prevalenciája 0,1%. A heroinhasználat életprevalenciája a férfiak körében 0,9%, míg nők esetében ez a szám 0,8%. Szignifikáns különbség van a heroin használatban a nemek tekintetében: 0,2% férfiaknál és 0,5% nőknél. Jelenlegi drogfogyasztás esetében ugyanaz a két érték: 0,1% férfiaknál és nőknél is. Az első szerhasználat legalacsonyabb életkora 15 év, az átlag 23,2 év volt. A válaszadók fele (51%) kezdte a fogyasztását 25 éves korában.
3. Dizájner drogok
A dizájner drogok elérhetősége kapcsán szintén regisztrálható volt egy emelkedés 2019-ben a román feketepiacon. A lefoglalások azt mutatják, hogy a drogok Hollandiából, Németországból, Belgiumból, Spanyolországból és az Egyesült Királyságból származnak. Romániába szállítócégekkel érkeznek vagy személyesen autóval, busszal hozzák be olyan román állampolgárok, akik nyugatról térnek vissza.
A szintetikus drogok lefoglalásainak száma nő összehasonlítva a 2018-as MDMA és amfetamin lefoglalásokkal.
Amfetamin – A teljes lefoglalt mennyiség és az elfogások száma 2019-ben magasabb volt, mint 2018-ban.
MDMA – Ugyan 2019-ben csökkenést regisztráltak az elkobzott tabletták számában, ám az előző évvel összehasonlítva a lefoglalások száma nő. Ez bizonyítja a fokozottabb elérhetőséget ennél a típusú kábítószernél az illegális drog piacon az utóbbi 5 évben.
LSD – Csökkenés volt megfigyelhető mind az elfogások számát, mind pedig a lefoglalások teljes számát illetően. Azonban továbbra is elérhető az illegális piacon.
Heroin – 2019-ben szignifikáns emelkedést regisztráltak.
Metadon – A metadon továbbra is elérhető a feketepiacon. Habár csökkenés mutatkozik a lefoglalások számának statisztikájában, de szignifikáns az emelkedés a lefoglalt mennyiségek tekintetében.
Benzodiazepinek – 2019-ben szignifikáns esés volt megfigyelhető a lefoglalt tabletták számában 2018-hoz képest. Azonban a lefoglalások száma még mindig rávilágít a benzodiazepinek elérhetőségére a feketepiacon.
3. A kábítószer elleni harc stratégiái
3.1 A Nemzeti Drogellenes Stratégia (National Anti-Drug Strategy: NAS) 2013-2020
Nyolc fő elv, amik a stratégiát vezérlik:
- A prioritás elve – a drogprobléma központi fontosságú a román társadalomban.
- A folytonosság elve – a kábítószer-kereslet/kínálat csökkentésére irányuló intézkedések megszakítás nélkül történnek és az intézkedések megtervezése az eddigi tapasztalatok figyelembevétele alapján történik.
- A globális, egységes, multidiszciplináris és kiegyensúlyozott megközelítés elve – azt jelenti, hogy a NAS intézkedései megegyeznek a nemzetközi kábítószer-ellenes intézkedések koncepciójával.
- A koordináció elve – a személy felelős a NAS akciótervek létrehozásáért, de anélkül, hogy megsértené az irányított intézet/szervezett autonómiáját.
- Az együttműködés elve – a NAS végrehajtásában szerepet játszó valamennyi állami intézmény között.
- A legalitás elve – a NAS intézkedései a román alkotmány hatálya alá tartoznak, a kábítószerek területén alkalmazandó országos jogszabályokkal és a nemzetközi szerződésekkel, amelyekhez Románia csatlakozott.
- A titoktartás elve – a droghasználók vagy más személyek (nem használók) személyes adataira vonatkozik, azokra értendő, akik részt vesznek a drogkereslet csökkentésére irányuló szolgáltatások valamelyikében.
- A kiegészítés és átláthatóság elve – biztosítja a civil társadalom részvételét és bevonását a NAS végrehajtásába.
A stratégia alkotja a nemzeti irányelv keretét, amelynek célja a kábítószer-, alkohol- és dohányfogyasztás, valamint a kábítószer-kereskedelem kezelése. A dokumentum átfogó konzultációs folyamatot követően került kidolgozásra az összes érintett intézményi szereplővel országos szinten. Szorosan tükrözi a 2013–2020 közötti Európai Drogellenes Stratégia célkitűzéseit és prioritásait. Így a nemzeti stratégia az európai és az országos szabályozási keret része és tiszteletben tartja az Európai Unió alapelveit: az emberi méltóság tisztelete, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség és a törvényi irányítás. Ugyanakkor integrált, kiegyensúlyozott, tudományosan megalapozott megközelítést javasol a román társadalmat érintő kábítószerekkel kapcsolatos új problémákra:
- többféle kábítószer használata, beleértve a drog és az alkohol kombinálását;
- az új, pszichoaktív tulajdonságú anyagok fogyasztásának gyors növekedése;
- a kábítószer piac dinamikája, ideértve az internet használatát a kábítószer-terjesztés eszközeként;
- kábítószerrel való visszaélés;
- kábítószerek előanyagainak az elterjedése;
- a kábítószer-ártalom megelőzését és kezelését célzó szolgáltatások minősége;
- a Hepatitis C előfordulása az intravénás drogot használók körében, a HIV járvány és más összefüggő betegségek kockázata.
Az általános cselekvési irányzatok gyakorlati szinten tükröződnek a beavatkozás 5 jelentős területén:
– A kábítószer iránti kereslet csökkentése a megelőzés és segítségnyújtás integrált nemzeti rendszerének megerősítésével tudományos bizonyítékok alapján, amely magában foglal minden általános érvényű, gondosan kiválasztott és indokolt prevenciós programot, projektet és beavatkozást az iskolákban, a családokban és a közösségekben, valamint a drogfogyasztókra irányuló beazonosítási intervenciókat és a drogfogyasztók motiválását a specializált segítségnyújtási szolgáltatásokban való részvételre.
– A kábítószer-kínálat csökkentése a kereskedelmi hálózatok azonosításával és felszámolásával, a kábítószerek feketepiaci elérhetőségének csökkentése és a bűnüldözési rendszer hatékony felhasználása, valamint az intézményi nyomon követési és ellenőrzési folyamatok fejlesztése, a drogfogyasztás jelenségének kezeléséhez szükséges aktuális igényekhez és a tényleges helyzethez igazodva és összehangolódva, továbbá támogatva a fenntartható küzdelmet szolgáló intézkedéseket.
– A kábítószerekkel kapcsolatos együttműködés célja a kábítószerekkel és a kábítószer- kereskedőkkel szembeni egységes cselekvési koncepció biztosítása, a kábítószerekkel kapcsolatos nemzeti irányelv végrehajtásának nyomon követése, az erőforrások hatékony felhasználása és a beavatkozások eredményeinek maximalizálása.
– A nemzetközi együttműködés területén a cél megerősíteni Románia elkötelezettségét a nemzetközi és két- vagy többoldalú dokumentumok révén vállaltakban és erősíteni kell hazánk pozícióját aktív partnerként a kábítószer-kereslet és -kínálat, valamint az előanyag-kereskedelem csökkentésére irányuló globális erőfeszítésekben.
– A kábítószer ismeret nemzeti szintű fejlesztése tudományos bizonyítékok, kutatások, kiértékelések és tájékoztatás útján.