Az olasz kormány nemrégiben bejelentett egy új törvénymódosítási javaslatot, amelynek célja, hogy szigorítsa a marihuána hatása alatt történő autóvezetés büntetési tételeit. Ez a lépés a közlekedésbiztonság fokozását célozza, mivel az elmúlt években aggasztó mértékben emelkedett a droghasználathoz köthető közúti balesetek száma. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a javasolt változásokat, azok indokait és várható hatásait.
Olaszországban a marihuána birtoklása és használata kizárólag orvosi célokra, korlátozott keretek között megengedett. Ugyanakkor a kábítószerek hatása alatt történő autóvezetés továbbra is szigorúan tiltott, és komoly büntetésekkel jár. A jelenlegi szabályozás szerint a marihuána hatása alatt történő vezetés bűncselekménynek minősül, amely pénzbírsággal, jogosítvány bevonásával és akár szabadságvesztéssel is járhat. Azonban a jelenlegi rendszerben a szankciók mértékét sokszor nem tartják elegendőnek a balesetek megelőzésére. A törvényalkotók szerint szükséges a büntetések emelése annak érdekében, hogy hatékonyabban csökkentsék a droghasználattal összefüggő közúti veszélyhelyzeteket. A parlament alsó- és felsőháza által már elfogadott törvényt az államfőnek is ellenjegyeznie kell, majd a hivatalos közlönyben való megjelenés után az új KRESZ-szabályok életbe lépnek. A közlekedési tárcát vezető Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes számításai szerint az új szabályok karácsonytól lesznek hatályosak. Érvényesek lesznek az olasz és a külföldi vezetők számára egyaránt.
Az új javaslat értelmében a marihuána hatása alatt történő vezetésért kiszabható büntetések jelentősen szigorodnának. A tervezett változtatások a következőket tartalmazzák:
- Pénzbírság emelése: A jelenlegi 1500-6000 eurós bírságot 3000-12 000 euróra emelnék, a vétkes jövedelmi helyzetétől függően.
- Jogosítvány bevonása hosszabb időre: A jelenlegi minimum 6 hónapos eltiltást 12 hónapra növelnék, súlyos esetekben pedig akár 5 évre is felfüggeszthetnék a vezetői engedélyt.
- Szigorúbb ellenőrzések: Az országos rendőrség megerősített ellenőrzéseket hajtana végre, beleértve a közúti marihuána-tesztek szélesebb körű alkalmazását.
- Szabadságvesztés kiszabásának lehetősége: Súlyos balesetek esetén, amelyek bizonyítottan marihuána hatása alatt történtek, a vétkes akár 3 évig terjedő szabadságvesztéssel is számolhat. Korábban a pozitív eredmény nem volt önmagában elegendő, az is kellett az intézkedéshez, hogy az ellenőrzéskor a vezető magatartása a kábítószer-fogyasztás felismerhető jeleit mutassa. Ha a vezető drog hatása alatt súlyos balesetet okoz vagy közúti baleset után nem áll meg, és nem nyújt segítséget, akár életfogytiglani börtönbüntetést is kockáztat.
A statisztikák szerint a marihuána hatása alatt történő vezetés jelentősen növeli a reakcióidő csökkenéséből, a figyelemzavarokból és a döntéshozatal romlásából adódó balesetek kockázatát. Egy 2023-as felmérés szerint Olaszországban az összes halálos kimenetelű közúti baleset körülbelül 12%-a köthető valamilyen kábítószer-használathoz. A törvényhozók azzal érvelnek, hogy a szigorúbb szankciók elrettentő erővel bírnak. Az olasz társadalomban a droghasználat bizonyos mértékű elfogadottsága miatt egyre többen engednek meg maguknak felelőtlen magatartást, például a drogfogyasztás utáni vezetést. Az új törvény célja, hogy ezt a tendenciát visszaszorítsa.
Olaszország a szomszédos országok, például Franciaország és Németország példáját kívánja követni, ahol már korábban szigorították a drog hatása alatt történő vezetés szankcióit. Miután a német marihuána leagalizációs törvény hatályba lépése után drasztikusan megemelkedett a közúti balesetek száma, kénytelenek voltak a német hatóságok is részleges visszavonulót fújni.
Az intézkedések támogatói mellett sokan aggódnak a javaslat gyakorlati megvalósíthatósága miatt. A kritikusok azzal érvelnek, hogy a marihuána kimutatása a szervezetben nem mindig jelenti azt, hogy az illető aktuálisan a drog hatása alatt áll. Ez különösen problémás lehet az orvosi marihuánát használók számára, akik a jogszabály értelmében potenciálisan indokolatlan szankciókkal nézhetnek szembe.
Amennyiben a törvénymódosítást elfogadják, a szigorúbb szankciók valószínűleg jelentős hatást gyakorolnak majd a közlekedési szokásokra. A marihuána hatása alatt történő vezetés csökkenése nemcsak a balesetek számát mérsékelheti, hanem az emberek felelősségtudatát is erősítheti. A rendőri ellenőrzések szigorítása és az elrettentő bírságok kombinációja hosszú távon hozzájárulhat egy biztonságosabb közúti közlekedési kultúra kialakításához. Ugyanakkor a szabályozás hatékonysága nagyban múlik majd azon, hogy a jogalkalmazók mennyire képesek tisztességesen és következetesen érvényt szerezni az új előírásoknak.
Az olaszországi törvénymódosítás, amely a marihuána hatása alatt történő vezetés büntetési tételeinek szigorítását célozza, fontos lépés a közlekedésbiztonság növelése felé. Bár a javaslat megosztó, és végrehajtása számos gyakorlati kihívással járhat, az elrettentés ereje és a közlekedési szokások megváltoztatása érdekében tett erőfeszítések indokoltak. Az elkövetkező hónapok során derül ki, hogy az olasz társadalom hogyan fogadja majd ezeket az intézkedéseket, és hogy azok valóban hozzájárulnak-e a biztonságosabb közlekedéshez.
Forrás: